정보광장

 

  • HOME
  • 정보광장
  • 공지사항

2024학년도 1학기 학위청구논문 심사신청 및 제출 안내 | Spring 2024 Application for a thesis/dissertation process

  • 등록일 2024.03.07
  • 조회수 169
  • 공공정책대학원

  

< 2024-1학기 석사학위청구논문 본심사 안내 >

  

  

  

1. 석사학위논문 제출 자격

  

소요학점(24학점)을 모두 취득하였거나 논문 심사학기에 취득예정인자

  

종합시험을 PASS한 자

  

- PASS조건 누적 2개 과목 합격

  

  

2. 학위논문 작성방법(양식포함)

  

[홈페이지>학사안내>학위논문] ‘세종대학교 학위논문 작성법에 따라 작성해야 합니다

  

 

  

3. 학위청구논문 심사일정 및 제출 서류

  

※ 논문 관련 제출 서류 양식은 [홈페이지>정보광장>각종서식에서 다운로드 하십시오

  

http://cms.sejong.ac.kr/pub/information/PGIS04_01.do?mode=list&&articleLimit=10&article.offset=10

  

  

일정(제출기한)

제출 서류

  

학위논문심사신청

  

2024.04.

29.(

  

~ 2024.05.03.()

  

오후 4시까지

  

  

※ 아래 제출 서류 ① ~③ 모두 교학과로 방문 제출 심사비 납부

  

※ ⑤심사용 학위청구 논문은 교수님께 직접 제출하시기 바랍니다.(교학과 제출 아님)

  

  

① 학위청구논문제출신청서

  

학사정보시스템에서 본인이 직접 신청하여 출력

  

  

  

신청방법 

  

[학사정보시스템 로그인] > [자격시험관리]

  

> [학위청구논문신청]

  

> [신청상세정보]에서 [새로작성버튼 클릭

  

이전에 입력한 논문연구계획서의 논문제목(국문), 논문제목(영문)이 나옴

  

논문제목을 변경할 경우논문제목(국문),논문제목(영문두 개 모두 수정

  

> [저장(신청)]버튼 클릭

  

신청서 출력

  

  

신청서 출력 후 하단의 지도교수님 서명은 직접 받으시기 바랍니다.

  

주임교수님 서명은 비워두시기 바랍니다.(교학과에서 일괄 처리 예정)

  

  

② 학위청구논문 지도교수 추천서

  

공공정책대학원 홈페이지 [정보광장>각종서식에서 출력

  

하단의 지도교수님 서명을 직접 받으시기 바랍니다.

  

③ 성적증명서

  

공공정책대학원 홈페이지  학사안내 > [증명서 발급]에서 출력

  

  

④ 학위청구논문 심사비 납부

  

심사비 150,000

  

입금계좌  국민은행 85300100058871, (예금주 세종대학교)

  

입금명 반드시 학번+성명 앞 2글자

  

ex. 12345678홍길

  

  

  

⑤ 심사용 학위청구 논문(3)

  

- 심사용 논문(3)를 제본하여 심사위원 세분께 각각 제출(교학과 제출 아님)

  

제출기한은 교수님과 직접 상의하시기 바랍니다.

  

제본양식은 공공정책대학원 홈페이지 상단 [각종양식] > [논문

  

제본 문의 세종대 군자관 복사실(02-498-9670)

  

군자관 복사실에 맡기면 최소 3일 이상 소요 되오니 미리미리 제본을 맡기시기 바랍니다.

  

적어도 심사 날짜 1주일 전까지는 교수님께 전달하셔야 교수님께서 미리 읽어보실 수 있습니다늦게 제출하실 경우 교수님들께서 심사에 곤란을 빚으실 수 있으니 늦지 않게 제출 바랍니다.

  

본심사

본심사 일정은 지도교수님과 직접 상의하시기 바랍니다.

  

본심사 당일에 심사결과보고서 제출 서류들(총 5,아래참고)과 인준서를 모두 지참하여 각 서류에 필요한 서명을 받으시기 바랍니다.

  

인준서는 세종대 군자관 복사실에 직접 구입 바랍니다.

  

  

  

심사결과보고서

  

제출

  

  

2024.06.

17.()

~ 06.21()

  

오후 4시 마감

  

  

  

※ 아래 제출 서류 만 본심사 전에 교학과에 방문 수령하고 제출 서류 ~는 본인이 직접 출력하여 본심사 당일에 모두 지참

  

※ 본심사 후심사위원(교수님서명이 완료된 모든 서류(~)를 교학과에 방문 제출

  

  

① 학위청구논문 심사 종합 판정표

  

- 본심사 전에 교학과에 방문 수령 바람(직접 출력 불가)

  

학과 학사정보시스템에서 조교만 출력 가능

  

구술심사 전 학과에 출력 요청하여 구술심사 시 심사위원장에게 제출

  

구술심사 시 심사위원이 [판정]란에 수기로 합격/불합격 작성 후 [날인]란에 서명한 서류를 학과에 제출 

  

 ※ 학과조교가 [판정]란에 합격/불합격을 먼저 입력해서 출력하는 것이 절대 아닙니다

  

  

② 논문심사종합보고서

  

공공정책대학원 홈페이지  [정보광장>각종서식에서 출력

  

  

③ 학위청구논문 연구윤리 준수 서약서

  

대학원 홈페이지 >[정보광장>각종서식에서 출력

  

  

④ 학위논문 유사도 확인서

  

공공정책대학원 홈페이지  [정보광장>각종서식에서 출력

  

논문표절률 20% 이상인 경우에는 심사위원장의 의견 반드시 필요

  

논문표절률 20% 이하인 경우에도 표절률 기입 후 제출

  

 

  

⑤ 표절방지시스템 검사결과보고서(카피킬러 결과보고서)

  

세종대 카피킬러캠퍼스만 허용

  

(인터넷 표절검사무료서비스인 카피킬러라이트 결과보고서는 제출 불가)

  

이용방법 세종대 학술정보원 로그인 최상단메뉴 > [전자정보] >[Database] > 16번 표절검사서비스 카피킬러 접속

  

(https://library.sejong.ac.kr/search/Search.ax?sid=7)

  

  

검사조건

  

비교범위 현재첨부문서카피킬러DB

  

검사설정 인용/출처 표시문장 제외제목/목차/참고문헌 제외

  

표절기준 : 6어절 이상 일치, 1문장 이상 일치

  

  

발급형태 기본보기

  

오른쪽 상단 확인란 지도교수님 서명 받기

  

중간 성명란 본인 서명하기

  

학위논문 온라인 등록 및

  

논문 책자 제출

  

2024.06.27.() ~

  

07.09.(오후 4시까지

 

  

※ 아래 제출 서류 ,을 교학과로 방문 제출

  

  

① 학위논문 온라인 등록

  

세종대 학술정보원을 통해 제출

  

http://library.sejong.ac.kr/guide/Static.ax?page=Thesis

  

디지털 학술정보원 제출자 인증 절차 완료 후 논문제출 가능

  

- 문의 학술정보원 전자정보과(02-3408-3073)

  

심사결과보고서의 논문제목학사정보시스템에 입력된 논문 제목인쇄본에 입력된 제목(국문영문부제명)이 모두 일치하여야 등록 가능(불일치시 접수 불가)

  

  

② 저작권 동의서

  

위 온라인 제출 승인 완료 후 출력 가능

  

학술정보원 dCollection 개인 공지사항 승인공지메일 확인 후 출력하여 제출

  

③ 인쇄본 학위논문(인준서 원본 포함하여 총 4)

  

인쇄본 총 4부 모두 제출

인쇄본 중 1부는 반드시 인준서 원본을 포함해야 함

  

  

인쇄문의 군자관 복사실(02-498-9670)

  

  

인쇄본이 나오기까지 최소 3일 이상 소요되오니 미리미리 논문 책자 인쇄를 맡기시길 바랍니다.

  

  

  

4. 논문 제목 수정 방법 및 절차

  

  

1) 본심사 전 수정할 경우

  

심사위원 서명 받기 전

  

(~③ 모두 완료해야 함)

  

① 교학과에 이메일 보내기

  

이메일 제목 논문제목수정_성명_학번

  

이메일 내용에 수정전·후 국·영문 제목 4가지를 모두 기재

  

(수정전 국문제목수정전 영문제목수정후 국문제목수정후 영문제목)

  

  

② 학위청구 심사종합판정표 제목 수정

  

교학과에서 방문 수령한 뒤직접 두 줄로 긋고 새로운 제목을 수기로 작성하여 심사 당일 밑줄 바로 아래에 심사위원장의 서명을 받아야 함(수정펜/연필 사용 금지)

  

  

③ 아래 서류 3개에 대하여 수정하여 직접 출력

  

심사종합보고서

  

학위청구논문 연구윤리 준수 서약서

  

학위논문 유사도 확인서

  

  

2) 본심사 후 수정할 경우

  

심사위원 서명 받은 후

  

(~② 모두 완료해야 함)

  

  

2024.06.14.()

  

오후 4시 마감

  

  

  

  

  

① 교학과에 이메일 보내기

  

이메일 제목 : 논문제목수정_성명_학번

  

이메일 내용에 수정전·후 국·영문 제목 4가지를 모두 기재

  

(수정전 국문제목수정전 영문제목수정후 국문제목수정후 영문제목)

  

  

② 아래 서류 4개 모두 직접 두 줄로 긋고 새로운 제목을 수기로 작성하여 밑줄 바로 아래에 심사위원장의 서명을 받아야함(수정펜/연필 사용금지)

  

학위청구 심사종합판정표

  

심사종합보고서

  

학위청구논문 연구윤리 준수 서약서

  

학위논문 유사도 확인서

  

  

  

  

(English)

  

2024 Application for a thesis/dissertation process

  

  

1. Qualification of Application

  

1) Students who have acquired all required credits or is scheduled to acquire them this semester(master’s 24 credits)

  

2) Students who passed the comprehensive exam

  

  

2. Thesis/Dissertation Format

  

There are formatting guidelines that thesis/dissertation writers must follow. Find the SEJONG thesis and dissertation manual 

  

 

3. Schedule and Submission Documents

  

 Download the submission documents from [정보광장>각종서식]

(Homepage>Information>Various Forms) 

  

http://cms.sejong.ac.kr/pub/information/PGIS04_01.do?mode=list&&articleLimit=10&article.offset=10

  

TimeLine

Action

  

  

  

Applying for 

  

Thesis/Dissertation Examination

  

  

  

  

  

2024.04.

29.(Mon)

  

~ 2024.05.03(Fri)

  

4 p.m

  

  

※ All of the documents below(① ~) should be submitted to the office(915) + payment of examination fees

  

※ Please submit the thesis/dissertation examination directly to the professor. (Do not submit to the office)

  

  

  

  

① Application Form

  

You must apply and print it yourself in the academic information system (학사정보시스템)

Applications and printouts of the documents are available from 10.30 (Monday).

  

  

How to apply 

  

- Apply and print from [Academic Information System > School Register Management > Qualifying Examination > Dissertation for Degree Application/Cancellation]

  

- Enter both thesis title (Korean) and title (English)

  

- Check the name of your advisor

  

- Click Save(Request)】 and print Application form

  

  

- Please print out the application form and get the signature of the advisor below

  

Please leave your signature blank, professor.

(Scheduled to be processed in bulk by the department of education) 

  

  

② 학위청구논문 지도교수 추천서(advisor recommendation letter) : 

  

 Print from [정보광장>각종양식]

  

- Print from attached files

  

- Get the signature of your advisor.

  

③ Transcript 성적증명서

  

공공정책대학원 홈페이지  학사안내 > [증명서 발급]에서 출력

  

④ Examination Fee

  

- Master's KRW 150,000 

  

- Deposit account 국민은행(KB bank) 853001-00-058871 

 [Account holder: 세종대학교(Se-Jong university)]

  

 Deposit method: Account transfer with your name

  

※ Examination fee payment notice and receipt - Available to print after inputting the dissertation examination in the Academic Information Service.

  

  

⑤ Entire draft thesis/dissertation

  

- Submit to your advisor and committee for feedback prior to making revisions and scheduling the defense

  

- In this regard, please consult with your advisor

  

※ This is not the final printed version and will not be submitted to graduate school office 심사용 학위청구 논문(3)

  

- Paper for examination (part 3) is bound and submitted to three judges respectively (※ not be submitted to graduate school office)

  

Please discuss the submission deadline with the professor.

  

Print from [정보광장>각종양식]

  

제본 inquiry : Sejong university 군자관 복사실(02-498-9670)

  

- You have to tell the professor at least a week before the review date to see in advance, but if you submit it late, the professors may have difficulty in the review, so please submit it on time.

  

  

Commencement of ExaminatiOn of thesis/dissertation

Discuss the schedule with your advisor.

  

 On the day of this review, please bring all the documents for submitting defense review report (a total of 5 documents which are indicated below box) and 인준서(confirmation sheet) to receive the signatures for each document.

  

- Purchase the 인준서(confirmation sheet) in the copy room of Sejong University Gunja Hall(군자관).

  

  

  

  

  

  

Submitting Defense Review Report

  

  

  

2024.06.17.(Mon)

~06.21

(Fri)

Close at 4 p.m

  

  

※ Before the main examination, visit the office(915) and receive the document ① and submit it, for the documents ~, you have to print it out and bring it on the day of the main examination.

  

※ After the main examination, visit the office(915) and submit all the documents (~) which have the signature of the advisor and committee.

  

① 학위청구논문 심사종합판정표(Certification of Thesis/Dissertation Defense)

  

- Visit the office(915) before the main examination and receive it (You cannot print it)

  

 

②  논문심사결과보고서(thesis review report)

  

- graduate school HomePage (공공정책대학원 홈페이지 Print from [정보광장>각종서식]

  

  

③  Pledge of compliance of research ethics for a thesis(학위청구논문 연구윤리 준수 서약서)

  

Graduate School HomePage (공공정책대학원 홈페이지>Print from [정보광장>각종서식]

  

  

④ Confirmation of result of plagiarism check for a thesis(학위논문 유사도 확인서)

  

- Graduate school HomePage (공공정책대학원 홈페이지 Print from [정보광장>각종서식]

  

- If the plagiarism rate of the thesis is 20% or higher, the opinion of committee chair is essential

  

- Even if the plagiarism rate of the thesis is less than 20%, write the plagiarism rate and submit it

  

 

  

⑤ 표절방지시스템 검사 결과보고서(Anti-Plagiarism System Inspection Results Report)

  

- Only use Sejong University Copy Killer campus

  

- Click Sejong University E-Library Database :

  

https://library.sejong.ac.kr/en/search/Search.ax?sid=7

  

☞ Login and inspect your thesis according to No.16 'Plagiarism inspection service Copy Killer campus Manual' 

  

- Check conditions as follows ;

  

① Scope of comparison : current attached document and database of Copykiller

  

 ② Settings for checks : Sentences indicating quotation/source excluded and subject/table of contents/bibliography excluded

  

 ③ Standard for plagiarism : over 6 phrases or 1 sentence identical

  

- Summary view for issue type and student's signature for check box

  

- Unable to submit the result report of copy killer light, which is an Internet plagiarism inspection service

  

  

  

  

  

  

  

  

Submitting Your Thesis/Dissertation

  

2024.06.27.(Thur) ~

  

07.09.(Tue) 

close at 4 p.m

  

  

  

  

  

  

※ Submit the documents below(,) to the office(915) in person

  

 

① Submit Online

  

Click and submit : 

  

https://library.sejong.ac.kr/en/guide/Static.ax?page=Thesis

 

  

  

② Author Permission Agreement

  

- Printable after receiving [Approval] notification message from ‘My Notice’ of the dCollection of E-Library

  

※ It can be printed 1 day after online submission, so please upload it in advance so that there is no problem with the submission deadline of the printed version.

  

- Patent-related non-disclosure request : Contact the Sejong University Library and request a non-disclosure application

  

- Contact Information : Library office 02-3408-1827

  

 

③  Submitting Your Printed Thesis/Dissertation

  

 Printed Thesis/Dissertation (Total 4 copies including the original form of 인준서(confirmation sheet))

  

- Submit all the 4 copies of your completed thesis/dissertation to the office of the graduate school of public policy(광개토관 915) 

  

- One copy must contain the signed ‘Approval Page’ with original signature. In principle the signature is a stamp if it is written in Korean and the signature is an autograph if it is written in English.

  

  



4. Procedure to modify the title of Thesis/Dissertation

  

1) Modifying before the main examination(Before getting the signature of the committee)

  

(~③ should be done)

① E-mail the office of the graduate school of public policy

  

- Title of the Email : Modifying Thesis title_(your name)_(Student ID)

  

- The content of the email should contain all of the lists below.(Total 4)

  

(Korean and English title before modifying, Korean and English title after modifying)

  

  

  

② Modify the title of 학위청구 심사종합판정표(Certification of Thesis/Dissertation Defense)

  

- After receive it at the office(915), strike-through(cross out) the title and handwrite the new title and get the signature of the head of the committee right below the strike-through on the day of examination. (Do not use correction pen or pencil)

  

 

  

③ Modify and print out the 3 documents below

  

심사종합보고서(thesis review report)

  

학위청구논문 연구윤리 준수 서약서(Pledge of compliance of research ethics for a thesis)

  

학위논문 유사도 확인서(Confirmation of result of plagiarism check for a thesis)

  

  

  

  

2) Modifying after the main examination(After getting the signature of the committee)

  

(~② should be done)

  

by 2024.06.14.(Fri)

  

Close at 4 p.m

  

(It can't modify the title]

  

① E-mail the office of the graduate school of public policy

  

Title of the Email : Modifying Thesis title_(your name)_(Student ID)

  

- The content of the email should contain all of the lists below.(Total 4)

  

(Korean and English title before modifying, Korean and English title after modifying)

  

  

  

② Strike-through(cross out) the title of the 4 documents below and handwrite the new title and get the signature of the head of the committee (Do not use correction pen or pencil)

  

  

학위청구 심사종합판정표(Certification of Thesis/Dissertation Defense)

  

심사종합보고서(thesis review report)

  

학위청구논문 연구윤리 준수 서약서(Pledge of compliance of research ethics for a thesis)

  

학위논문 유사도 확인서(Confirmation of result of plagiarism check for a thesis)